Tuesday, March 30, 2010

Ya Allah, Aku Hambamu

Aku tidak bisa tidur
Mungkin aku fikir malam masih panjang
Mungkin aku fikir
"Ah..hari esok masih panjang..
layari usia muda hanya sekali!"

Namun,
Waktu ini aku yang muda
Yang lalai
Yang malas
Yang cuai
Yang lengah
Yang pinga
Masih tidak sedar
Harus bersedia
Bukan untuk esok
Tapi hari mendatang
Bukan untuk bersuka ria
Tapi untuk berjaya
Dekati diri dengan-Nya

Setiap kali pada waktu gelita
Dekati diri dengan penglipur dunia
Mudah sekali aku teruja
Namun kali ini,
Tika gelita menyelimuti langit tinggi
Aku tegar bangkit
Mengenang diri ini adalah hamba
Sujud pada Maha Suci yang tidak putus memberi nikmat
Aku manusia lalai
Aku manusia malas
Aku manusia cuai
Aku manusia pinga

Tapi Ya Allah....pada malam kelam ini
Aku mohon pada-Mu Ya Rabbi....
Kau Maha Pengampun
Ampunkanlah dosa hamba hina-Mu
Basah lidah meluahkan butir-butir Kitab Suci
Aku tenang
Bukan setenang melihat pantai
Bukan setenang melihat langit
Tapi setenang yang Maha Esa kurniakan

Selamat malam Ya Allah
Cucuri rahmat-Mu pada kekasih-Mu
Aku berselawat
Aku bersyahadah
Moga hariku diberkati
Moga matiku dirahmati
Amin....

2 comments: