Thursday, October 14, 2010

Dia Berikan Aku Seorang Ibu

Bangun seawal menyapa dingin subuh

"Bangkit anakku", kata ibu

Liat tubuh bagai rantai iblis melilit
Atas jasa ibu selama sembilan bulan aku dikandung
Atas izin-Nya aku celik mata dengan zahir batinku dalam sebaik ciptaan
Apa salahnya kira aku mohon keberkatan pada-Nya
Biar beribu kali
Biar dicucur rahmat untuk ibu
Hanya ibu yang berkerah dengan anak mudanya ini

Subuh hening jangan pergi
Kerna aku nyaman pada rasamu
Jauh dari hiruk pikuk manusia rakus
Dingin air menuruni kulit pagi itu
Ku ingat lagi

Bersujud untuk subuh itu
Entah kali keberapa jika tanpa ibu, aku tiada di dunia ini
Wahai ibu, jangan tinggal aku dulu ya
Aku mahu kamu sentiasa disisi
Lebih dari segalanya jika mahu, nyawa 'kan ku gadai untukmu

Ibu.

No comments:

Post a Comment